annegiendenbiggelaar.reismee.nl

#11 Farmwork

Ik heb eindelijk werk! Na ongeveer 2 weken wachten, werk ik nu op een passionfruit farm. Het is hard werk, fysiek heel zwaar, ik heb waarschijnlijk geen rug meer over als ik terug kom,  maar het geld heb ik hard nodig! 
Elke ochtend sta ik op tussen 04.00 en 04.15, wij vertrekken altijd vroeg en moeten dan nog een uur in het donker op de boer wachten, want we beginnen pas om 06.30. Er zijn niet genoeg auto's in het hostel en daarom moeten wij 4 altijd als eerste weg: hoe oneerlijk! Ik werk samen met Becki, Jay en Ele en dan de baas zelf Gary en z'n zoon Brandon. 
Ik heb wel meer respect gekregen voor groente en fruit sinds ik hier werk, want wat we moeten doen is net slavenwerk. Je staat met z'n 4e of soms met z'n 6e in een (heel) groot veld waar je dan al die struiken opzij moet duwen en helemaal met je hand in die plant een passievrucht moet plukken. 's Ochtends is het altijd te koud en nat, maar als de zon eenmaal komt is het meteen heel heet! We hebben een smoko van 20 minuten, dat is onze enige drink/eet pauze. Het meeste heb ik nog een hekel aan het veld waar we de passievrucht alleen van de grond moeten oppakken, want om de 50 cm ligt er een vrucht op de grond waardoor je dus een miljoen keer moet bukken en dan moet je ook nog eens een zware emmer meeslepen. En dan die spinnen!! Ik ben heel bang voor spinnen, er zitten hele grote dikke enge spinnen en al hun webben komen in je gezicht:  echt vreselijk! Pas heb ik m'n eerste levende slang in Australië gezien! Hij zat verstopt in de struiken en Gary wilde ons niet bang maken, omdat wij daar met onze handen in moeten, daarom zei hij dat het een tree snake was, die zijn niet gevaarlijk. Maar Brandon vond hem toch wat te bruin voor dat soort, hij vond het meer op een brown snake lijken, en die zijn super gevaarlijk! Als je gebeten wordt door zo'n beest ben je binnen 20 minuten dood! Liever niet dus..
Op vrijdag hadden we het alle 4 helemaal gehad. Brandon en Gary waren aan het inpakken (wat heel makkelijk is) en wij waren achter op een pompoen veld onkruid aan het wieden, want ze hebben niet alleen passievruchten maar ook pompoenen en eggplant. Maar dat onkruid is er niet uit te krijgen! Als je ze er eenmaal uit hebt, hangen er allemaal wortels met een hoop zand aan. Jay begon en de rest volgde, hij gooide een hoop gras met zand naar mij en het lande precies in m'n  nek. Toen was het oorlog! Elke keer als we zo'n plant eruit hadden, gooiden we het naar elkaar: een zand gevecht! Toen we klaar waren zaten we echt helemaal onder, het zand zat overal! 

Omdat ik in een workinghostel verblijf, en dus bijna iedereen werkt, zijn we aan het einde van de dag allemaal kapot. Een massage is iets wat we allemaal kunnen gebruiken! 
Dus wie er een geeft, kan er een terug verwachten, en zal het dan net zo zijn dat er 2 sportmasseurs in het hostel zijn: Jamie en Tina :)
Ze hebben een hele grote (hoe noem je dat?... knoop?) in m'n schouder en in m'n rug gevonden, maar ze hebben hem er nog niet uit gemasseerd omdat ik anders de volgende dag plat lig, en dat kan niet als ik moet werken.. Maar ik moet zeggen dat het wel echt fijn is als je na zo'n lange dag werk een massage krijgt. Natuurlijk moet ik hen dan ook een massage geven en ik schijn er best goed in te zijn, hebben ze me verteld :). 

De weekends zijn altijd het hoogtepunt aan het einde van een zware week. Het is eigenlijk verboden om te drinken in het hostel maar iedereen doet het toch omdat de manager om 6 uur 's avonds naar huis gaat, dus waarom ook niet?! We gaan altijd naar Federal Backpackers toe. Dat is een hostel die een soort bar buiten heeft en aangezien dat de enige plaats is die 's avonds open is, moeten we wel. Vorige week hadden we shit shirt night. We hadden besloten om eens wat leuks te doen, dus iedereen was naar de charity shop gegaan en had daar een lelijk shirt gekocht voor 2 of 3 dollar. Het was echt geweldig om iedereen zo verkleed te zien! Sommigen waren zelfs een stapje verder gegaan en hadden een hele 'shit' outfit aangetrokken, het was hilarisch! Ik heb ook al een paar foto's hierop gezet, maar op Facebook staan er nog veel meer. Kijk bij de foto's waar ik in bed getagd. 
Maar het is niet altijd feest. Door alcohol kunnen er ook hele vervelende dingen gebeuren, zoals afgelopen weekend. Ik lag die zaterdag al vroeg in bed omdat ik waarschijnlijk een tekort aan slaap en een zonnesteek van werk had, met als resultaat dat ik zo duizelig was dat ik meerdere keren ben omgevallen.. De rest was wel buiten aan het drinken en aan het genieten van hun vrije avond toen 1 jongen flipte. Eerst tegen een meisje, hij schold haar uit en duwde haar op de grond en daarna tegen een jongen. Hij heeft hem zo hard geslagen dat die jongen de nacht in het ziekenhuis heeft doorgebracht. Er lag overal bloed en hij heeft nu 3 hechtingen in z'n hoofd. Zo zie je maar wat een beetje alcohol met mensen kan doen, want die jongen is normaal heel aardig..

Op zondag voelde ik me weer wat beter en heb ik een tour door Bundaberg gehad van Thor. Ik kwam hem tegen in een charity shop, want waar ga je heen als je bestek gestolen wordt? Juist ja, de charity shop! Ik heb een mes, lepel, 2 vorken en een bord gekocht voor $0.40 ! 
De dag erna kwam ik hem toevallig weer tegen (want ja, zo groot is Bundy wel!) en hadden we afgesproken dat hij me een tour zou geven in Bundaberg. En van wie kan je beter een tour krijgen dan van een echt Bundaberger? Ik ben naar het strand geweest en naar de enige heuvel die er is, het uitzicht was zeer mooi! Ik kon de oceaan en het dorpje zien, en met de ondergaande zon erbij gaf dat een heel mooi plaatje! 

Voor de rest valt er hier niet echt veel te beleven. Op een vrije dag gaan we vaak naar het zwembad, lekker buiten in het gras liggen en genieten van de zon.
We zijn van plan om hier nog 3 tot 4 weken te werken (als m'n rug dat volhoudt) en daarna Fraser Island and Whitsundays te doen. Dan verder naar het noorden naar Cairns.
Maar nu is het eerst tijd voor eten, het wordt pasta pesto vanavond! Yum yum, Karlijn heeft ons voorgesteld aan dat recept en nu is het een van onze favorieten! :)
Ik moet zeggen dat koken ook steeds leuker wordt! Thuis kookte ik eigenlijk nooit en wist ook niet echt hoe het moest, maar ik merk dat als je elke avond je eigen maal klaarmaakt je er steeds handiger in wordt. Het is ook super gezellig als je met z'n alle in de keuken staat, radiootje lekker hard en dan koken en kletsen: een en al gezelligheid! :)

Spreek jullie snel weer. Take care Holland! 

Lots of love,
Annegien 

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!