annegiendenbiggelaar.reismee.nl

New Zealand livin'

Nadat ik twee jaar in Australië ben geweest, was mijn volgende stop Nieuw Zeeland!

Op dit moment ben ik aan het werk, ik werk in een motel als office girl/laundry lady/gardener/housekeeper; ik doe van alles wat!

Het is een klein familie bedrijf met hele aardige mensen en het werk zelf is ook goed te doen. 's Ochtends is er altijd veel te doen maar zodra iedereen is uitgecheckt en alles schoon is, is het wachten op alle check-ins. Vaak kan ik dan dus tv kijken en relaxen. Ik ben zelfs weer begonnen met boeken lezen!

Toen ik in augustus aankwam in Queenstown, was het allemaal even anders. Het was het einde van de winter, er lag nog sneeuw op de bergtoppen en het was ontzettend koud! Ik kwam alleen aan en m'n eerste indruk was: het is hier zo mooi!

Queenstown is een klein dorp aan een groot meer midden in de bergen. Als de zon schijnt lijkt het soms net alsof het allemaal nep is. Het is zo'n adembenemend gezicht, de bergen; het meer.

De eerste weken woonde ik in een hostel, na 2 dagen vroegen ze of ik daar voor accommodatie wilde werken. 3 uur per dag, 6 dagen in de week schoonmaken, in ruil daarvoor kon ik gratis overnachten in een caravan samen met de andere schoonmaakster Becky. Dit deed ik en na 2 weken was ook Christie gearriveerd in Queenstown.

Na 5 maanden elkaar niet gezien te hebben waren we eindelijk weer samen!! (Christie is een Canadese vriendin die ik heb leren kennen in Australië en daar besloten we om samen naar Nieuw Zeeland te gaan.) Nog twee weken later hadden we een kamer gevonden en een baan. Zij ging werken als bartender in een hotel en ik als housekeeper in een ander hotel.

Het werk was veel zwaarder dan ik had verwacht, heel fysiek. Je was de hele dag op je knieën aan het poetsen, heel veel bukken en vrijwel meteen kwam mijn knie blessure weer om de hoek kijken. Ik heb mijn knie geblesseerd in april 2014, het was nu oktober 2015.

Al vrijwel meteen kreeg ik ook last van m'n heup (mijn bijnaam is niet voor niets GrAnnie), soms kon ik na het werken bijna niet meer staan op m'n benen door de pijn. Daar kwam ook nog eens bij dat Christie en ik tegenovergestelde roosters hadden. Ik werkte 9 tot 4 en zij 3 tot 11. Ondanks dat we een kamer deelde zag ik haar nooit!

Na twee maanden zo gewerkt en geleefd te hebben, was het genoeg. Ik had teveel pijn dus besloot ik een nieuwe baan te gaan zoeken; daar ben ik nu! Ik ben naar fysiotherapie gegaan en het gaat nu veel beter met me!

Nieuw Zeeland is prachtig! Ik heb nog niet veel gezien van het land maar wanneer ik om me heen kijk zijn er allemaal bergen en een prachtig blauw meer.

Een aantal maanden geleden was ik met een aantal mensen naar Christchurch gereden om iemand op te halen, en de volgende dag weer terug. Het was een mini road trip, maar super gezellig. Soms voelt het net alsof je in de Queenstown 'bubbel' zit, ik heb geen auto en er is bijna geen openbaar vervoer dus ik kom niet ver. Daarnaast is er niet veel in de omgeving behalve veel bergen. Die twee dagen eruit was dus wel even fijn! Op de terugweg kregen we alleen een probleempje met de auto. De motor werd veel te heet en daarna wilde de auto niet meer starten... Daar zaten we dan met z'n 7e in the middle of nowhere! Er kwam een boer langs die ons ge-jump-start had, we kwamen de volgende berg over maar toen werd de motor weer zo heet dat we wel moesten stoppen. Gelukkig zagen we een café aan het einde van de weg en vroegen we om hulp.

Het was al laat in de namiddag en ik had de volgende dag om 9 uur werk. Uiteindelijk waren we liftend bij Lake Tekapo aangekomen, nog zo'n 4 uur van Queenstown af. Er reden geen bussen meer en met z'n 7e liften is best moeilijk, vooral als het al donker is en we in zo'n klein dorp zitten dat er bijna niemand langs komt. We konden overnachten in een hostel en de volgende dag vroeg vertrokken we in groepjes terug naar Queenstown. Iedereen had werk al af moeten bellen, maar Christie werkte pas om 3 uur 's middags dus we gingen proberen dat te halen. Liften was de enige optie, want er zou 1 bus komen die dag, pas om 2 uur. Ja ja openbaar vervoer in Nieuw Zeeland is niet alles.

In precies 4 uur, in 4 verschillende auto's waren we precies op tijd terug voor Christie's werk! De anderen waren verdeeld in twee groepen en waren een aantal uur na ons ook goed gearriveerd. Liften is hier trouwens heel normaal, iedereen doet het en het is verrassend hoeveel verschillende interessante verhalen je hoort van mensen over de hele wereld!

Het is nu oudejaarsdag (het begin van dit blog had ik een paar weken geleden geschreven), over een paar uur gaat het hier goed los. Queenstown is ontzettend druk deze tijd van het jaar. Allemaal jongeren die naar deze plek komen om oud & nieuw te vieren. Ik heb vandaag gewerkt en moet morgen ook werken dus ik hou het vrij rustig. Er zijn DJs op het strand en vuurwerk om 12 uur. In mijn vrije tijd luister ik naar de Top 2000, zo voel ik me toch een beetje thuis want zo met de feestdagen heb ik extra veel heimwee. Hoewel ik het helemaal niet erg vind dat het volop zomer is en prachtig weer elke dag, mis ik de tradities van thuis wel heel erg!

Volgend jaar ben ik er weer bij, beloofd!!

Ik ga me maar eens klaarmaken voor vanavond.

Ik hoop dat iedereen een hele fijne vakantie/vrije dagen heeft en heel veel goeds voor 2016!!!

Liefs Annegien

(Mijn voornemen voor het nieuwe jaar is meer blogs schrijven!)

Ps Christie en ik maken soms wat filmpjes over onze belevenissen, je kan ons vinden op YouTube: purple starfish adventures :)

Reacties

Reacties

cc

lieve annegien, heerlijk weer eens wat te lezen van jou. ik ben nu ook op facebook al doe ik zelf niet veel, alleen kijken en reageren. voor je het weet ben je drie uur verder heb ik al gemerkt.
Ili. zit nu in Marokko en ik kon niet mee vanwege ziekte. ik heb af moeten zeggen. Ik probeer wel elke dag te wandelen. Vanavond natuurlijk oudjaar vieren met vrienden in een dorpje verderop, morgen naar een boerderijtje van een vriendin in de uiterwaarden, en overmorgen lekker houtzagen met je vader en met Jan. Ik ga me nu maar eens verdiepen in een artistieke manier van hout opstapelen.
Ik ben blij dat je het weer wat beter maakt. Wil je mij accepteren op Skype? en vertel me per mail wat je working hours zijn??
Lieve Annegien, een heel goed nieuw jaar gewenst.
Ik vind het allemaal weer heel interessant. Als ik jouw verhalen lees heb ik spijt dat ik niet nog vaker en langer op reis ben gegaan toen ik nog fit en jong en woest aantrekkelijk was.
Niet dat ik niets heb gedaan hoor. Ik heb op mijn 22 ste een half jaar gewerkt en gereisd door Israel.
In Portugal heb ik rondgereisd en gewerkt op een landbouwcooperatie in 1975.
Verder: de hele Pyreneeen doorgewandeld met 18 kilo op mijn rug.(800 kilometer) Ook gezeild met zijn tweetjes over de Griekse zeeen en in het donker met alleen een zaklamp rond de Wadden . Met een kajak over de Waal gevaren van Duitsland naar Dordrecht, met slapen onder de omgekeerde kajak!!
Zonder tent kamperen in de Julische Alpen in Joegoslavie gedurende tien dagen en daar water zien te vinden.
Op mijn 38ste heb ik leren skieen als de beste en heb ik nog leren autorijden. Een jaar later op de skies van een zwarte piste afdalen in Frankrijk!! Ja ja, dat zijn spannende tijden geweest en daar kan ik nu nog van smullen als ik er aan terugdenk.
Ik heb ook leren bergklimmen op mijn 35ste en heb enkele beklimmingen en afdalingen gedaan van hoge rotsen met onder mij de Maas.Totdat de hoogtevrees ineens toesloeg.
Verder zag ik 25 jaar lang elke dag tweehonderd ogen op mij gericht van betweterige pubers die geen enkel foutje door de vingers zagen.
Ik weet niet wat het griezeligste was van al deze ervaringen!!
En dan vergeet ik nog een spannende hike in de Rocky Mountains van Canada waar ik liep zonder bewapening en waar de beren elk moment uit de struiken tevoorschijn konden komen.
En hoe het allemaal begon?? Ik was net 18 jaar.
Met een vriendin een maand lang liften door Europa. Van Duitsland Oostenrijk voormalig Joegoslavie naar Griekenland. Oversteek met een veerboot naar Italie en weer terug via Bari , Napels en Venetie naar Parijs. En toen terug naar Nederland met nog maar 1 kwartje in mijn zakdoek geknoopt om op te kunnen bellen naar huis!!
Veel gezien, soms honger geleden.
Maar ik had nog veel meer kunnen doen. Al die verhalen, mensen, avonturen dat is LEVEN!!
lieve groetjes
FILAKIA...

Luc Doesburg

Hoi Annegien,
Erg leuk dit verhaal te lezen en het motiveert me nog meer om na 1 september (dan stoppen we met werk) naar de familie in N-Z te gaan. Have fun and a safe trip!!
Luc & Erna

K'rel & Jet Simm

Mooi Gien,
Heel mooi.
Je beschrijft alles zo helder, zonder oordelen.
Xk

Hallo annegien,
Stoere bink van mij. Ik ben trots dat je mijn kleindochter bent. Pappa heeft het verhaal voorgelezen: dat je dit allemaal kunt! Je bent aan het sukkelen met de rug, maar zorg goed je lijf!
En nu de tip van de dag ;-)
'Werken die je geweldig, maar zorg ook dat je op tijd je rust neemt'
Een dikke zoen van oma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!