annegiendenbiggelaar.reismee.nl

#12 Fraser Island and the Whitsundays

De laatste week van Puck en mij is aangebroken. Voor de mensen die het nog niet wisten: ik ga nog niet naar huis. Ik zou eigenlijk 27 juni naar huis vliegen, maar dit heb ik uitgesteld. Ik kan namelijk langer blijven omdat mijn visa tot januari 2014 geldig is. Dat is dus wat ik ga doen, langer blijven, alleen. Ik merk dat ik het toch wel spannend vind, om zo achter te blijven. Maar echt alleen zal ik nooit zijn. Vrienden die we onderweg hebben ontmoet, hebben me uitgenodigd om met hun verder te reizen. Dat zal ik waarschijnlijk ook gaan doen, mensen opzoeken en daar een tijd mee optrekken.
Maar lieve vrienden en familie, jullie moeten wel weten dat ik jullie heel erg mis! Ik zou heel graag even naar huis gaan om iedereen weer te zien. Van de ene kant ben ik wel jaloers dat Puck's familie haar op 28 juni op zal gaan halen op Schiphol en dat haar beste vriendin Suus op haar zal wachten. Maar ik ben nog niet klaar om naar huis te gaan. Soms heb je zo'n gevoel van binnen dat je weet dat je er nog niet klaar voor bent. Een gevoel dat je niet echt uit kan leggen, maar ik weet dat ik spijt zal krijgen als ik nu naar huis zou gaan. 

Maar nu zal ik even vertellen wat er de afgelopen tijd is gebeurd, want wat heb ik een geweldige tijd gehad! 
De tijd in Bundaberg is voorbij gevlogen, wat ik van te voren nooit had verwacht. We zijn uiteindelijk 2 maanden daar geweest en ik heb het ontzettend naar m'n zin gehad. Dat kwam voor het grootste gedeelte door de mensen. Omdat iedereen zo lang op een plek blijft raak je goed bevriend met elkaar (of juist niet en kan je elkaar niet uitstaan..ahum ik zal geen namen noemen) want ja, het weekend in Bundaberg leek net op een soap. Altijd drama over de liefdes die er ontstonden: wie gaat er met wie, en wie wordt er jaloers!
Puck en ik zijn een avond uit de club gekickt omdat we niet wilden betalen en toch  naar binnen waren gegaan, maar ja, dan moeten ze de achterdeur ook maar niet open doen ;). 
Het werken zelf mis ik niet, maar mijn passionfruit team wel! Becki had na 3 weken een betere baan gevonden en werd vervangen door de Italiaanse Elisa. We hadden altijd erg veel lol met z'n 4e, niet alleen tijdens werk, maar ook in het hostel. We hebben een keer samen gekookt, de Italiaanse meiden zouden vegetarische lasagne maken en Jay en ik zouden voor het toetje zorgen: zelfgemaakte cheesecake. Die was lekker, maar die lasagne is echt de aller lekkerste die ik ooit heb gehad! (ze hadden ook niet voor niks 2,5 uur in de keuken gestaan!).

Na Bundaberg zijn we naar Fraser Island gegaan. De tour hadden we al geboekt, we hoefden alleen op de bus te stappen en erheen te gaan. Zondag middag kwamen we aan in Rainbow Beach en de volgende dag vertrokken we naar Fraser. Onze groep bestond uit ongeveer 34 mensen, verdeeld over vier 4WD auto's. Op Fraser zijn geen wegen, alles is van zand en daarom moesten we van tevoren ook een veiligheidsfilmpje kijken. Wat te doen als je vast komt te zitten en hoe je het beste kon rijden. Nadat we nog geen 100 meter op het strand hadden gereden, kwamen wij met onze auto vast te zitten in het losse zand. Wij zaten in de auto van de groepsleider en na veel geduw en getrek (en helemaal onder het zand) heeft een andere auto die van ons eruit moeten trekken omdat we zo vast zaten! 

De eerste dag zijn we naar Lake McKenzie gegaan. Je kan niet in de zee zwemmen die rond het eiland ligt, omdat daar gevaarlijke haaien in zwemmen, maar Fraser Island heeft allemaal hele schone meren, die daar wel geschikt voor zijn. Het zand van Lake McKenzie is zelfs zo fijn dat je er je tanden mee kan poetsen en je huid mee kan scrubben. Dus wij hebben als een stelletje gekken zand zitten happen en ons ingesmeerd met een dikke laag zand... Maar het werkte wel! Daarna hadden we een baby zacht huidje :)
Later die middag zijn we naar het Shipwreck geweest, wat me zeer aan de film Pirates deed denken. Het is een van dé plekken op Fraser waar altijd iedereen foto's neemt, dus natuurlijk hadden Puck en ik ook besloten om even lekker de toerist uit te hangen, en met een goed resultaat! We hebben een paar pracht plaatjes geschoten ;).
Na ons foto momentje was het alweer tijd om terug te gaan naar ons onderkomen voor de nacht. Nee geen hostels dit keer: we gingen kamperen! We verbleven 2 nachten op een aboriginal camping, dat betekende dus dat je 's avonds niet mocht fluiten of in het vuur mocht spugen, omdat je zo boze geesten op je af riep. We hadden het geluk dat onze tenten al waren opgezet en dat er een dingo hek om de camping heen zat. Dingo's zijn wilde honden die heel lief lijken, maar je zo kunnen aanvallen. Als we ergens liepen (en vooral als we 's avonds naar het strand wilden om van de sterren te genieten) moest je altijd in groepjes gaan en niet te vergeten een dingo stick meenemen! Wij zijn gelukkig nooit aangevallen door een dingo, maar we hebben er wel veel gezien :).
Nadat iedereen had gedoucht, gekookt en gegeten (dat douchen duurde altijd wat lang aangezien er meerde groepen op die camping verbleven en iedereen tegelijk thuis kwam en wilde douchen, en er maar 3 meisjes douches waren..), kwam de goon op tafel en begonnen de drank spelletjes! Er was zelfs een 'club' op de camping (een hut waar muziek werd gedraaid) en omdat iedereen te schijterig was om te beginnen met dansen, deden Puck en ik dat maar en al snel volgden er meer. Ja ja, als er 1 schaap over de sloot springt volgen er meer.. Ofzoiets. ;)
Het slapen was een ramp! Omdat er geen licht is als de zon ondergaat moet je al je spullen pakken in het donker, en op de matjes (wat even hard is als de grond) kan je echt niet slapen! Maar ja, de volgende ochtend wilden we vol goede moed op naar de volgende geweldige plek op Fraser, maar toen ging auto 4 stuk... Wij werden gedropt bij Eli Creek en de reisgids ging terug naar het kamp om de auto te maken. Eli Creek is een heel mooi zuivere water bron, en nadat we die 5x op en neer hadden gezwommen hadden we het wel een beetje gezien.
Gelukkig was de auto gemaakt en na de lunch gingen cruisen over strand en naar de Champagne Pools. De dag sloten we af met zonsondergang op Indian Heads, dat was echt super mooi en daar hebben we ook een schildpad gezien!
De 2e avond was weer net zo gezellig als de eerste avond, met veel goon, gedans en gelach. Ook de nacht was weer hetzelfde met veel kramp en pijn in de morgen.
Op de derde en laatste dag gingen we naar Lake Wabby. Het was eigenlijk te koud om te zwemmen, maar omdat je van elk moment moet genieten en je maar 1x op Fraser Island bent, zijn Sean, Andy, Jeroen, Puck en ik helemaal naar de overkant gezwommen en hebben daar de stick voor eeuwige jeugd geplukt en mee terug genomen naar de kant. (Dit was trouwens gewoon verzonnen door Sean en Andy, maar het was wel leuk om te doen!).
Daarna zijn we met de boot terug gegaan naar het vaste land en hadden we 's avonds de after party. Puck en ik zijn sinds Sydney al opzoek naar een karaoke bar en die avond was het eindelijk karaoke avond!! Reken maar dat we ons hebben uitgeleefd daar op dat podium! :)
De volgende dag vertrokken we met de Greyhound bus naar Airlie Beach, maar omdat dat nogal een lange reis is (ongeveer 16 uur), hadden we een 3 uur durende stop in Bundaberg. Het was heel leuk om iedereen na 3 dagen weer te zien en we hebben daar lekker gegeten en nog een laatste keer afscheid genomen. Leuk om te horen ook dat ze ons al hadden gemist, want wij deden normaal de pizza's op dinsdag avond. Dinsdag is altijd cheap tuesday, je kan dan een pizza krijgen voor $5. Het is een hoop geregel om het hele hostel van de goede pizza's te voorzien (zo'n 50 pizza's) en al het geld te regelen, maar na al die weken zijn we er wel goed in geworden, en toen we weg waren was het al meteen fout gegaan. Mensen kregen de beroerde pizza's en ze waren koud.. Voelt toch fijn als je weet dat mensen je missen :). Toen om 19.30 was het tijd om naar Airlie te gaan. We hebben de hele nacht in de bus gezeten/geslapen, wat niet echt comfortabel is. Maar omdat je toch per se wilt slapen probeer je je op die 2 stoelen zo op te vouwen dat je een soort van kan liggen, want zittend slapen kan ik echt niet! 
Om 7 uur 's ochtends kwamen we aan in Airlie, en we moesten bij de boot zijn om 8 uur: genoeg tijd dus. Het enige probleem was dat je geen backpacks op de boot mocht hebben, maar je moest alles in een boodschappen tas proppen. Het was tenslotte maar 3 dagen. Dat hadden we gedaan en toen we de rest van onze spullen in de kluis wilden stoppen, er geld in hadden gedaan en de sleutel om wilden draaien, deed het slot het niet! We hebben een half uur met dat ding zitten klooien want we hadden al betaald, en hadden uiteindelijk hulp gehaald. Die kon het slot ook niet maken, maar we kregen ons geld terug en we konden onze spullen ergens anders opbergen. Maar net toen we weg wilden lopen viel ons geld uit de kluis... Dus we hebben uiteindelijk nog winst gemaakt ook! :). Het enige probleem was dat het al 8 uur was geweest, dus wij half rennend naar de haven en gelukkig hadden we nog niks gemist. Daar helemaal vermoeid aangekomen moesten we onze schoenen en slippers inleveren, want die mochten niet op de boot, kregen we een wetsuit en konden we vertrekken!
We hadden ontzettend veel geluk met het weer, stralende zon en geen wolkje aan de lucht! Nadat we op de boot onze slaapplek hadden bemachtigd konden we vertrekken. Onze groep bestond uit 27 mensen en 3 crew leden: de kapitein, kok en duik instructor. Varen op de  Whitsundays is geweldig! Chillen in je bikini op het dek, genieten van de super blauwe oceaan en de warme zon op je gezicht, en we hebben zelfs een groep dolfijnen gezien die met de boot mee zwommen, kortom een beter leven kan ik me niet voorstellen! 
Na ongeveer 3 uur op de boot te hebben doorgebracht kwamen we aan op Whitehaven Beach: wat een paradijs! Super helder water en een wit strand! Daar hebben we de rest van de middag doorgebracht met goon. 's Avonds hebben we de zonsondergang vanaf de boot gezien en tegen de tijd dat het 8 uur was, was iedereen zo goed als zat. (Maar ik niet want ik werd al duizelig van de boot, dus ik heb niet echt gedronken. Zie je, ik kan wel verstandig zijn!)
De nacht was een hele belevenis, aangezien het dak 10 cm boven je hoofd zit, en elke keer als ik omdraaide sloeg ik met m'n hand tegen de muur. Maar niet geklaagd, 's ochtends toen we wakker werden gemaakt stond het ontbijtje klaar op tafel: heerlijk zo niet voor jezelf koken! :)
De 2e dag gingen we snorkelen en duiken. Wij begonnen met snorkelen, iedereen z'n wetsuit aan en het water in. In het begin was ik wel bang voor de vissen, want net toen ik in het water wilde springen zag ik een kei grote vis bij de boot zwemmen. Maar ik ben blij dat ik het toch heb gedaan want wat is het mooi daar! Al die visjes en dat koraal! Toen was het tijd voor ons om te gaan duiken. We kregen even een korte instructie: altijd blijven ademen anders klappen je longen.. En niet naar boven komen als er water in je duikbril zit of in je adem slang dingetje, want daar zijn trucjes voor. En vooral niet in paniek raken... Fijn.
De instructie was kort maar krachtig, en dus gingen we duiken in een groepje van 4: Sophie, Geertje, Puck en ik. De eerste paar minuten was het heel erg wennen, omdat ik nog nooit gedoken heb, maar wat was het vet!! Het is denk ik wel het aller leukste wat ik hier heb gedaan. Het leek net of ik in de film Finding Nemo zat. Ik heb gewoon tussen een school met gekleurde visjes gezwommen en overal waar ik keek zag ik prachtig koraal en vissen in alle vormen en maten en kleuren! Zo geweldig! We zijn 5 meter diep gegaan en het enige wat vervelend was, was de druk op je oren, maar je moet er ook wel iets voor over hebben hè! 
Eenmaal terug op de boot voelde ik me zo vies door al dat zoute water en het zand en de zon, dat ik per se een douche wilde nemen. Per persoon had je 2 minuten douche tijd, tenzij je met een van de staff members ging douchen, Jed of AJ, die hadden 5 minuten en de kapitein had unlimited douche gebruik! Voor iedereen die het nog niet wist, ik hou van douchen en sta met gemak zo een half uur onder de douche. Dus 2 minuten om m'n haren te wassen moest goedkomen! (not!). Maar geloof me, ik heb m'n kortste douche ooit gehad! Het water was koud en het er kwam zo'n dun pis straaltje uit dat het water uit de kraan nog harder stroomde.. Ook viel ik de hele tijd om, omdat de boot schommelde, maar het was wel een hele belevenis en nu weet ik dat ik het nooit meer wil doen!
's Avonds hebben we naar de super mooie zonsondergang gekeken en weer een feestje gebouwd, maar kleiner dit keer omdat iedereen al snel moe was. Wel hebben we nog naar de sterren gekeken, dat was echt geweldig! Omdat je midden op zee bent en er geen andere lichten om je heen zijn, lijken de sterren veel feller en dichterbij dan normaal. 
De volgende dag hadden we weer een lekker ontbijtje en gingen we weer ergens andere snorkelen en zonnen. Toen was het helaas al weer tijd om terug te gaan naar Airlie Beach maar er stond genoeg wind dus gingen we zeilen: super vet!!! De boot ging helemaal schuin zodat de ene kant in het water hing, echt leuk! 
Aangekomen in Airlie hadden we met iedereen afgesproken om 's avonds naar de after party te gaan. Als we om 7 uur zouden komen, zouden we ook een halve gratis pizza krijgen. Maar gratis is nooit helemaal gratis hier in Australië! Je moest eerst een drankje van boven de $5 kopen voordat je je pizza voucher kreeg.. Nadat we onze pizza naar binnen hadden gewerkt besloten we met alle boot mensen om ergens anders heen te gaan aangezien er nog geen zak te doen was en iedereen nog te sober was. We liepen naar de Bottle-O en kochten 4 boxen met goon, en gingen dat in het parkje benuttigen. De drankspelletjes begonnen en het werd al gauw een gezellig feestje. Totdat de politie kwam.. Je mag in Australië helemaal niks en al helemaal geen alcohol in het openbaar drinken (het leuke is ook dat wij op een plek zaten waar bordjes stonden met 'alcohol free zone'). Als de politie je betrapt krijg je boete van ongeveer $200, als het niet meer is! En dat kan je als backpacker niet betalen, dus toen wij de politie zagen aankomen begon iedereen toch wel een beetje schrik te krijgen. We zagen dat ze ons hadden gezien, dus we moesten maken dat we wegkwamen. Wij allemaal ons drankje downen en geloof me, dat wil je niet met goon doen, maar wat moet dat moet! En toen zijn we weggelopen. Niemand is gelukkig aangehouden. We besloten om verder te drinken in de campervan van Harry, Rosie en Jack. Ik denk dat we wel een plekje verdienen in het Guinness Book of Records, want wij zaten met z'n 15e in 1 van!! Opgepropt, maar het paste! Toen we voelden dat de goon z'n werk had gedaan zijn we naar de bar Beaches gegaan. 3x raden wie we daar tegenkwamen..
SAM EN STEVE!!!! De Australiërs die we in Surfers Paradise hebben ontmoet. We wisten dat zij ook in Airlie zouden zijn en omdat we hen zo'n 3 maanden niet meer gezien hadden was dat nog meer reden voor een feestje (shots shots shots!). Het was een geweldige nacht! 

De volgende ochtend checkten we uit bij ons hostel en gingen we naar de boot van Sam en Steve. De oom van Steve heeft namelijk een boot in de haven van Airlie Beach waar zij nu al 2 maanden op wonen en waar wij ook mochten verblijven: gratis accomodatie! :)
Toen wij daar aankwamen keken Puck en ik onze ogen uit! De boot was super groot en luxe! (zie Facebook voor foto's).
We zijn daar 3 nachten gebleven en het was geweldig! 's Ochtends lekker ontbijtje op bed met een filmpje erbij en daarna zwemmen in de lagoon met het prachtige uitzicht van Airlie. Het lijkt een beetje op Italië omdat je tussen de bergen zit en het dorpje half op de berg ligt, echt geweldig! 's Avonds gingen we gezellig samen koken en eten en chillen. De laatste dag hebben Puck en ik de boot schoongemaakt als bedankje en 's avonds zijn we uitgegaan. Ondanks dat het woensdag was hebben we toch een super avond gehad! We hadden de hele dansvloer voor onszelf en zoiets komt niet vaak voor, en we hadden al aardig wat gedronken.. 1+1 = 2, dus dé Dirty Dancing move moest gedaan worden! Steve en ik moesten eerst even oefenen maar na een paar keer vallen en opstaan (letterlijk) is het gelukt! I'm not kidding! We hadden zelfs toeschouwers en kregen applaus! :) ik moet zeggen dat het echt super vet was om te doen! Zeer geslaagde laatste avond dus!
De volgende dag moesten we het prachtige Airlie helaas weer verlaten , op naar Magnetic Island! Daar aangekomen kwamen we Kristen en Kyle van onze Fraser Island trip tegen! Overdag hebben we een hike gemaakt (de eerste echte goeie wandeling sinds we in Australië zijn, ben ik toch blij dat ik geen wandelschoenen heb gekocht hè mama!). We hebben 4 uur door de bergen gelopen en we hebben zelfs wilde koala's gezien! Zooo schattig.
We hebben 2 nachten doorgebracht op Magnetic Island en op de dag dat we weg wilden gaan en al onze spullen inpakte, kwamen we erachter dat onze koeltas gestolen was. Al ons eten zat erin en de tas zat zelfs op slot! En toch jatten mensen het, echt kut! Maar ja, wat kan je eraan doen..
Het was 6 uur met de bus van Magnetic Island naar Cairns, maar
6 uur. Normaal zou ik dat heel lang vinden maar nu ben ik zo gewend aan lange afstanden, dat 6 uur met de bus een korte reis is! Raar is dat, hoe anders je tegen dingen aan gaat kijken. 
We zijn nu eindelijk in Cairns, hier blijven we tot Puck naar huis gaat. Cairns is echt een party stad. Wij verblijven in Gilligan's, dat is een van de grootste hostels van Australië, met wel 500 kamers! Het heeft een eigen bar en club en er is altijd wat te doen. Gister toen we aan het inchecken waren keek ik achterom en wie zag ik daar?! Chad! Hem hebben we in Coffs Harbour ontmoet en nu komen we hem hier tegen! Niet lang daarna zagen we Kristen van Surf Camp! Het is niet normaal hoeveel mensen we zijn tegengekomen die avond. Heel veel mensen van de Whitsundays en Fraser Island met wie we de hele avond hebben gefeest. Morgen komen Sophie en Geertje ook naar Cairns, dat zijn 2 super leuke Nederlandse meiden met wie we het heel goed kunnen vinden, maar helaas gaat Geertje, net als Puck, ook al bijna naar huis. 
Het is raar om te bedenken dat dit onze laatste dagen samen zijn, maar daarom gaan we er extra hard van genieten!

Geniet van jullie zomervakantie daar aan de andere kant van de wereld! 

Miss you all!
Love, Annegien

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!